Vanmiddag was ik bij een workshop over social media; dit keer met een focus op blogs. De groep aanwezigen was een gemêleerd omroepgezelschap, van producers en redacteuren tot aan medewerkers nieuwe media en communicatie. De inhoud van de workshop was voor velen nieuw en inspirerend. Maar riep ook gelijk een grote vraag op.

Het issue tijdens en na de workshop was namelijk de vraag die elke keer voorbijkomt bij het onderwerp social media. Wie gaat het doen? Omdat er vaak geen strategie of beleid is betreft social media, wordt er vaak maar wat gedaan. Of juist niet. Niemand weet wie er eigenlijk verantwoordelijk is voor het verspreiden van content via social media en daardoor wordt er vaak met een vinger over en weer gewezen. Nu speelt deze vraag niet alleen bij omroepen. Ik kan me voorstellen dat aanwezigen op de Marketingdag voor Podiumkunsten afgelopen maandag ook met een heleboel ideeën naar huis zijn gegaan, maar niet weten hoe uit te voeren. En dan gaat het vooral om wie en wanneer.

Een Community Manager binnen de organisatie biedt misschien uitkomst, maar is dus vaak niet aanwezig. En dat terwijl mensen juist na een training enthousiast zijn en direct aan de slag willen. Moeten er dan kant-en-klare workflows klaarliggen of moet de trainer in kwestie praktische oplossingen bieden?

Het doel van trainingen en workshops is het bieden van nieuwe inzichten, kennis en tools, zodat de medewerkers van een organisatie hun werk kunnen optimaliseren. Met succes, want meestal raken medewerkers extra gemotiveerd en geïnspireerd en willen dat gelijk in praktijk brengen. De organisatie moet dit verder faciliteren en niet verwachten dat de trainer de werkwijze gaat voorkauwen. Bij het samenstellen van een opleidingsplan moet intern ook gekeken worden naar de interne follow-up. Want het is echt zonde van de investering als na alle inspanningen de motivatie wegebt, omdat er simpelweg geen rekening is gehouden met het resultaat.

(Ook geplaatst op Molblog)