De laatste tijd worden we overspoeld door allerlei online competities, waarbij bedrijven via crowdsourcing hun doelgroepen proberen te betrekken bij het product. De beloning die hier tegenover staat is in veel gevallen de implementatie van de input van de consument. Maar vaak ook weer niet. Of is het niet helemaal duidelijk.
Kotex is in de Verenigde Staten en Canada gestart met de designwedstrijd BanTheBland, waarbij mensen los kunnen gaan op het decor van een maandverband en een meeneemblikje. Of ze kunnen een soort van moodboard samenstellen.

Met veel kleur en wilde prints is het maandverband naar eigen smaak te pimpen. Voor elk design dat wordt geüpload doneert Kotex $1 aan een goed doel. De prijs voor al de moeite is dat de makers van de beste drie designs (wie kiest die?) samen met Patricia Field (bekend geworden als stylist van Sex and the City) hun ontwerpen verder mogen uitwerken. En tijdens de Fashion Week naar New York mogen. Maar of die drie ontwerpen dan daadwerkelijk in productie worden genomen is de vraag.

Sinds de start van de competitie op 4 april zijn er al ruim 700 designs ingestuurd, waarvan meer dan de helft van de deelnemers een maandverband onder handen heeft genomen. De actie loopt nog t/m 29 juni. Naast de website zet Kotex uiteraard ook social media in, zoals een Facebook pagina waarop de competitie aandacht krijgt.

Na wat speurwerk in de kleine lettertjes zijn de voorwaarden van de wedstrijd toch ergens te vinden. Die zijn niet al te duidelijk. Ook de doelgroep (meisjes 14+) zal hier niet echt mee uit te voeten kunnen. Een overzichtelijke FAQ zou dan ook niet misstaan op de website.

Maandverband lijkt misschien niet het meest voor de hand liggende product om creatief mee aan de slag te gaan, maar met deze wedstrijd probeert Kotex daar verandering in te brengen. Ik blijf vooral erg benieuwd wat er nou met de winnende designs gaat gebeuren.

(Ook geplaatst op Molblog)