Tijdens het Immovator Cross Media Café over Social TV werd gisteren de Uitzending Gemist Hyves widget (of in Hyves taal: gadget) gelanceerd. Programma’s van de publieke omroep zijn via de gadget te bekijken, aan te bevelen aan vrienden en te bewaren. Ook geeft de tool kijkadvies en kunnen gebruikers een eigen gids samenstellen. Bovendien is te zien wat vrienden kijken, welke programma’s populair zijn binnen Hyves (in de verdeling man/vrouw) en in je eigen woonplaats. En hier wordt het voor zowel Hyves als de NPO interessant. Hyves krijgt op die manier weer extra info over haar gebruikers en de NPO kan haar publiek nog betere leren kennen.

In het het persbericht wordt toegelicht waarom de NPO de widget heeft ontwikkeld:
Door aanwezig te zijn op het Nederlandse online vriendennetwerk wil de NPO beter aansluiten bij een jongere doelgroep. Ook hoopt ze meer inzicht te krijgen in het gesprek dat rondom haar programma’s plaatsvindt.
William Valkenburg, directeur internetcoördinatie bij de NPO: “Op netwerken als Twitter en Hyves wordt veel gesproken over de programma’s van de publieke omroep. Door onze programma’s aan te bieden op plekken waar mensen actief zijn, krijgen we een enorme rijkdom aan informatie. Wat kijkt men in de randstad ten opzichte van het platteland? Dat is voor de publieke omroep erg interessant”.

Later dit jaar volgt een gadget voor Facebook en eventueel iGoogle.

Gek genoeg is de genoemde gespreksfunctionaliteit niet geïmplementeerd in de widget. Hyves kent WWW (wie-wat-waar), maar deze heeft geen koppeling met de tool. De ‘gewone’ functies kijken en kijkadvies krijgen hebben de prioriteit verkregen en spelen de centrale rol in de applicatie.