Over een paar weken is de vakantie voorbij en dan is het Back to School. Voor de middelbare scholieren betekent dat vooral de aanschaf van nieuwe schoolspullen. De HEMA heeft daarvoor een leuke campagne bedacht. Scholieren krijgen in ruil voor het delen van hun spiektip een spiekpen cadeau. Er zijn inmiddels al ruim 17.500 tips toegevoegd op de speciale speciale website. De integratie met social media is er ook, waaronder met Hyves zijn de spiektips te delen en ook te beoordelen.

Een aantal spiektips zijn gevisualiseerd middels video. Naast de spiekpen (met onzichtbare inkt, geen citroensap meer nodig!) maken deelnemers kans op prijzen; de spiektip van de week wordt beloond met een schoolspullenpakket en de populairste tip van de actieperiode levert een zelf te ontwerpen fiets op.

De HEMA zegt dat van slim spieken niemand dommer is geworden. En dat slim spieken de creativiteit boost. Daarbij voegt HEMA toe dat de actie vooral met een vette knipoog bedoeld is. Dit is dan ook goed te zien. Met de grappige (en originele) actie spreekt de HEMA de jongere doelgroep aan en krijgt ze ook nog de winkel in.

Natuurlijk zullen er mensen zeggen dat de HEMA spieken verheerlijkt of zelf stimuleert. Gelukkig zijn er nog meer mensen er de humor van inzien. En op de site speuren naar tips die ze zelf vroeger ook hebben toegepast.

(Ook geplaatst op Molblog)