Microsoft is het meest into social media. Dat blijkt uit de NetProspex social 50. Met een NSPI (The NetProspex Social Index) van 306 voeren zij de ranglijst van Amerikaanse bedrijven aan. Met de NSPI wordt de activiteit binnen 9 belangrijke netwerken (Facebook, Linkedin, Twitter, MySpace, Friendster, Flickr, LiveJournal, hi5 en Flixster) gemeten.

De index wordt berekend aan de hand van het gemiddeld aantal vrienden en/of relaties binnen de 9 netwerken en de Twitter score (het gemiddeld aantal tweets, followers en following per werknemer). Ook die Twitter Score van Microsoft is het hoogst: 176.

Wat valt op, naast het feit dat Microsoft beide ranglijsten aanvoert? Met een vijfde en tiende plek staan respectievelijk Google en en Apple lager in de top-50. Coca Cola staat zelfs 50e.

Microsoft is dus het meest actief op social media. Of eigenlijk: de eigen werknemers zijn dat. Actief betekent dan ook niet gelijk effectief. De lijst zegt niets over de populariteit van het bedrijf binnen social media bij het publiek. De invloed van de NSPI op het corporate image is daardoor te betwisten.

Het volledige rapport (PDF) is hier te downloaden en hier is een mooie samenvattende infographic te vinden.

(Ook geplaatst op Molblog)