Dat de Kamergotchi app er is zal niemand ontgaan zijn. Ook niet dat het een eclatant succes is. Direct na de introductie bij Zondag met Lubach afgelopen zondag (ZML) en de buzz die daarop volgde, buitelden blogs over elkaar heen om de app te bejubelen.

Inmiddels is het aantal downloads de 320.000 ruim gepasseerd en zijn de eerste lijsttrekkers overleden. En is er interesse uit het buitenland (zie ook parool.nl)

Het is niet de eerste keer dat Lubach hoge ogen gooit met een digitale uiting dit jaar. Wat maakt hem zo succesvol? Hij heeft een prachtig team (creatieven, tekstschrijvers) om zich heen, hij weet waar zijn doelgroep media gebruikt (hij heeft nogal wat gesteggel met de NPO gehad over YouTube, maar heeft uiteindelijk – en terecht – aan het langste eind getrokken en mag fragmenten op YouTube plaatsen), spreekt de taal van zijn doelgroep en weet constant op de actualiteit in te spelen.

marianne

Hij toont aan dat humor ook in het arena van de harde realiteit kan relativeren en context biedt. Hij is relevant met een knipoog. ZML heeft impact. Waardoor mensen het gesprek ook weer aangaan.

(Uiteraard zal men zeggen dat de doelgroep van ZML niet representatief voor heel Nederland is, dat klopt – dat is ‘Hart van Nederland’ ook niet. Maar met gemiddeld 1 miljoen ‘ouderwetse’ kijkers – en dat is nog zónder de cijfers via NPO gemist, YouTube en social media – heeft ZML toch wel een behoorlijk bereik.)