Aanstaande donderdag staan de NPO, RTL en SBS in het teken van Haïti. De Samenwerkende Hulporganisaties (SHO) hebben hierom gevraagd. De bedoeling is natuurlijk om veel geld voor Giro555 in te zamelen. De televisie-uitzending, gepresenteerd door Jeroen Pauw, Linda de Mol en Beau van Erven Dorens, van 1,5 uur moet de apotheose van de dag zijn. De rest van de dag is radio 555 druk bezig de inzamelingsactie te promoten.

En overige media, worden die ook ingezet? Bij laatste editie van Serious Request werden bijvoorbeeld social media succesvol ingezet (iedereen wilde meedoen; mensen lieten zien betrokken te zijn en inspireerden daarmee weer andere mensen). In de jaren daarvoor heeft 3FM al bewezen bedreven te zijn met het inzetten van nieuwe media tijdens de actie. Op de site van Giro555 wordt weliswaar verwezen naar social media, maar er is weinig ruimte voor interactiviteit.

Haïti is uiteraard trending topic op Twitter en hashtags als #555 en #giro555 worden redelijk toegepast. Het profiel HaitiGiro555 heeft met 28 followers weinig achterban en moet het daardoor echt hebben van andere twitteraars. Op Facebook en Hyves zien we Giro555 ook terug.

Door een aantal bedrijven is ook Help Haiti in het leven geroepen. Daardoor zijn er weer andere pagina’s die refereren aan Help Haïti op Facebook en Hyves. Ook heeft Help Haïti een LinkedIn Group opgericht voor de actie.

Er is van alles te doen, maar er is nergens een centrale plek. Giro555 lijkt dat te zijn, maar door andere initiatieven ontstaat er versnippering. Hierdoor raakt de gulle gever wellicht het overzicht kwijt. De omroepen hebben voldoende platforms om dit op te vangen en Giro555 op die manier verder te helpen. En dat kan best in een paar dagen tijd. Mensen willen graag meedoen en dat ook laten zien (en zo andere mensen weer aansporen iets te doen), dat heeft Serious Request bewezen. Juist social media kunnen die mensen een stem geven, maar er moet wel een platform zijn waarop alles samen kan komen. En dat moet donderdag naast al het radio en televisiegeweld ook kunnen bijdragen aan een succesvolle inzamelingsactie.

(Ook op Molblog)