Qua logo’s is het moeilijk om uniek te zijn. Wat moet je doen als het logo van jouw bedrijf lijkt op een logo van een totaal ander bedrijf? Of eigenlijk: kun je er iets uit halen?

Neem nou het logo van Profile Tyrecenter. Dat lijkt op dat Pinterest. (En als je omdraait en spiegelt ook nog op dat van HP Beats.)

Bandengigant (of zoals ze zelf zeggen: autoserviceketen) Profile Tyrecenter is de laatste tijd enorm aan het adverteren en zien mensen dus dikwijls die P in het rood voorbij komen. Die P die veel weg heeft van het Pinterest logo.

Profile Tyrecenter is wel actief op Facebook en Twitter, maar zet Pinterest (nog) niet in. Nou zullen mensen zich afvragen; wat moet een bandenaanbieder daar nou? Het klinkt inderdaad niet direct echt spannend. Toch kan het bedrijf er wel degelijk iets mee. Zie bijvoorbeeld de campagne van Peugeot op Pinterest.

Maar er valt ook te denken aan de gebruikerservaring van nieuwe banden of een auto die net een onderhoudsbeurt heeft gehad. Het gaat niet om die banden of dat onderhoud; het gaat om de auto zelf. Dat vervoersmiddel brengt mensen immers ergens heen, en dat in tal van thema’s (ofwel: Pinterest boards) zoals file, vakantie, boodschappen, strand, sport en ga zo nog maar even door. En daar valt vast wel een leuke campagne omheen te bedenken.

(Ook geplaatst op Molblog)