Crowdsourcing is één van die trends die in 2010 verder moet gaan doorbreken. Mits op de juiste manier ingezet. Juist radio en televisie zijn ideale media om het publiek te betrekken bij het ontwikkelen van formats, het vullen van programma’s en het verkrijgen van feedback. Er zijn al een aantal goede voorbeelden en wellicht gaan er nog veel volgen.

Het TV Lab van Nederland 3 was dit jaar ook geopend voor input van het publiek. Dit kan verrassende nieuwe formats opleveren. De deadline van de pitch was vandaag en op 16 maart worden de 10 kanshebbers op de website gepresenteerd. De inbreng van het publiek is dan nog niet voorbij, want ook het publiek kan zich aanmelden voor het recensentenpanel van TV Lab.

Ook op filmgebied zijn er tal van mogelijkheden. Vlak na het DSB drama van vorig jaar begon het grote en ambitieuze crowdsourcing filmproject DSBTheMovie. Op de site van het project wordt iedereen op de hoogte gehouden van de voortgang.

Bij crowdsourcing gaat het niet alleen om het verkrijgen van respons op de vraag. Er moet ook bewijs zijn dat er iets mee gedaan wordt. De case van Starbucks is daar een goed voorbeeld van (Share, Vote, Discuss & See).

Niet de gehele crowd wil iets bijdragen, maar die ene fanatieke groep mensen kunnen veel voor een merk betekenen. En zij hebben meer interesse in hun naam op de aftiteling van een Hollywoodproductie dan een smak geld. Het kan dus simpel zijn en hoeft ook nog eens niet zoveel te kosten.